Docenten
fluit, hobo & fagot

Korneel Alsteens

Studies:
Korneel Alsteens behaalde aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen in de klas van Joris Van den Hauwe zijn meestergraad met grote onderscheiding. Hij volgde masterclasses bij Joost Gils, Henk Swinnen, Dominik Wollenweber en François Leleux en specialiseerde zich bij Eric Speller.

Werk:
Naast aanvoerder hobo van het Symfonieorkest van Vlaanderen is Korneel lid van het blazersensemble I Solisti del Vento en speelt hij regelmatig bij andere ensembles als het orkest van Opera Vlaanderen en Casco Phil. Hij is ook leraar hobo aan de academies van Hamme, Oud-Heverlee en Overijse.

Johan Rycken

Studies:
Johan Rycken is cum laude afgestudeerd, voor zowel dwarsfluit als kamermuziek aan het Kon. Muziekconservatorium Brussel.

Werk:
Hij trad op als solist op muziekfestivals van o.a. Lausanne, Genéve en Lyon. Sinds 1993 is hij leraar fluit aan het Kon. Muziekconservatorium van Antwerpen. Daarnaast geeft hij ook nog les aan verschillende Kunsthumaniora’s. Johan Rycken is oprichter en intendant van het kamerorkest “Papageno”. Als gevolg van een prestigieus optreden in maart 2005, onder leiding van Walter Proost, waarbij de highlights van “De Stomme van Portici” van Auber ten gehore werden gebracht (live-opname cd) is het initiatief geopperd om het Orkest der Lage Landen op te richting waarvan Johan Rycken de functie van intendant bekleed.

Leen Indigne

Studies:
Leen studeerde aan de kunsthumaniora te Brussel bij Johan Rycken en behaalde aan het Koninklijk Conservatorium Brussel de hogere diploma’s fluit en kamermuziek. Zij volgde masterclasses bij o.a. Trevor Wye, Gaby Van Riet, Susan Milan.

Werk:
Als freelance concerteerde zij met I Fiamminghi, Ensemble Walter Boeykens en Prima la musica. Zij was tweemaal laureate van het Nederlands fluitconcours te Leiden en van de Dexia-Classics in de disciplines fluit en kamermuziek. Zij is uitermate fier op fluitenkwartet Pamina, waarmee ze geregeld concerten verzorgt, jaarlijkse tournées (Italië, Armenië, Rusland,…) alsook workshops. Zij heeft het lesgeven aan de academie te Londerzeel tijdelijk stopgezet om haar functie als bestuurder van Lemca musical instruments waar te nemen.

Carola-Dieraert

Studies:
Carola Dieraert studeerde aan het conservatorium van Brussel bij Paul Dombrecht, Joris Van den Hauwe en Jan Maebe. Vervolgens behaalde ze haar masterdiploma voor hobo en althobo aan het conservatorium van Gent. Ze volgde masterclasses bij o.a. Albrecht Mayer, Emanuel Abbühl en  David Walter.

Werk:
Carola is vast verbonden als 2de hobo en althobo solo aan het Symfonieorkest Vlaanderen. Tevens speelt ze regelmatig als vervangster in onder andere het Nationaal Orkest van Belgie, de Brussels Philharmonic en l’Opéra Royal de Wallonie. Ze geeft les aan de academies van Zottegem, Gent en Ronse.

Bert Helsen

Studies:
In 2004 behaalde Bert Helsen zijn diploma “master fagot” aan het Lemmensinstituut bij Dhr. Dirk Noyen. Daarna heeft hij zich vervolmaakt aan het IMEP te Namen bij Dhr. Grazziano Moretto en volgde hij masterclasses bij o.m. Georg Klütsch en Sergio Azzolini.

Werk:
Hij was fagottist in het kamerorkest Prima La Musica en tussen 2005 – 2010 speelde hij bij het Symfonieorkest van Vlaanderen. Sinds 2011 is hij fagot solo bij het Nationaal Orkest van België o.l.v. Andrey Boreyko.
In april 2013 speelde hij nog met dit orkest o.l.v. Walter Weller het concerto voor fagot van W.A. Mozart.
Verder is hij nog actief in kamermuziekverband en trad hij op met tal van orkesten en ensembles hedendaagse muziek: Champ d’Action, Ictus-ensemble, het blazersensemble I Solisti Del Vento, Het Orkest van de Munt, de Vlaamse opera, deFilharmonie, Brussels Philharmonic, Opera Royal de Wallonie, Het Brabants Orkest, het Nationaal Jeugdorkest van Nederland.
Naast het concerteren geeft hij nog fagotles en instrumentaal ensemble aan de muziekacademie van Beveren, Hemiksem en de Kunsthumaniora van Brussel.

Sanne Caluwaerts

Sanne Caluwaerts verdiept zich in een eerste opleidingsfase in het dwarsfluitistenvak en studeert in Nederland (Arnhem) af als docerend musicus. Op het werkterrein blijkt algauw dat ze een brede interesse heeft in leerprocessen en in de link tussen muziek en beweging. Deze belangstelling brengt haar tot de Feldenkrais methode®, een methodische aanpak die “Bewustworden door beweging” en “Functionele Integratie” als uitgangspunten heeft. In 2010/2011 diplomeert Sanne zich als Practitioner voor deze methode, alsook voor de ervan afgeleide Child’Space Method®. De dynamiek van deze laatste methode ligt in de interactie tussen baby’s en hun ouders.

Sanne volgde eveneens een tweejarige opleiding aan het Brusselse Dalcroze instituut waarbij ze haar onderzoek naar de samenhang tussen muziek en beweging voortzette.

Momenteel is Sanne docente aan de Gemeentelijke Academie voor Muziek & Woord van Sint-Agatha-Berchem en aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (AP Hogeschool) en werkt ze in verschillende constellaties als muziek- en bewegingspedagoge.