Masterclass saxofoon

MASTERCLASS SAXOFOON:

Ties Mellema

De Nederlandse Muziekprijsjury over Ties Mellema:
“Mellema geeft de luisteraar elke keer een nieuwe betekenis van een muziekstuk; bij jazz heet het improviseren, bij klassiek interpreteren.”

De staat van dienst van saxofonist Ties Mellema is indrukwekkend. Hij studeerde cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam en is vaandeldrager van de nieuwe generatie saxofonisten in Nederland. Hij kan inmiddels bogen op een imposante solo-carrière en maakt al weer ruim 15 jaar deel uit van het roemruchte Amstel Quartet. Hij doceert in Tilburg aan de Fontys Hogeschool. Met het kwartet en als solist toerde hij in de loop der jaren de hele wereld over. Hij concerteerde met diverse grote orkesten, zoals bij voorbeeld in Venezuela met de tot de verbeelding sprekende dirigent Gustavo Dudamel en zijn Simon Bolivar Jeugdorkest.

Op achtjarige leeftijd besloot Ties Mellema dat hij saxofoon wilde spelen. Zijn vader liet hem Charlie Parker horen en die klank beviel hem; bovendien zou de saxofoon hem helpen met zijn astma. De keuze was goed, de veelzijdigheid van het instrument past volledig bij Ties.
Na zijn studie bij Arno Bornkamp nam Ties les bij de grote saxofonisten Johnsson (Stockholm) en Londeix (Bordeaux). Ook studeerde hij bij Anner Bijlsma met als doel zich muzikaal verder te ontwikkelen. Een intrigerende keuze van de saxofonist, om les te nemen bij een al even eigenzinnige cellist…

Met bevriende musici richtte hij het Amstel Quartet op dat over de hele wereld naam maakte. Met zijn pianist Wijnand van Klaveren speelde hij jarenlang recitals. In deze intensieve samenwerking ontwikkelde dit duo een persoonlijke en intieme stijl. Nadat Wijnand zich toegelegde op het schrijven van muziek, vervolgde Ties zijn duospel met Hans Eijsackers. Zij maakten een succesvol debuut als duo in het Concertgebouw in Amsterdam in 2007.

Ties’ muzikantschap kenmerkt zich door zijn drang naar exploratie en grenzeloosheid. Niet alleen speelde hij vele premières van nieuwe composities die voor hem werden geschreven, daarnaast is hij een fanatiek bewerker van muziek uit alle stijlperiodes (Het oeuvre van Bach vormt een rode draad) en is hij continu op zoek naar nieuwe cross-over vormen met jazz-, pop-, wereldmuziek, theater en dans. Deze veelzijdige manier van werken leverde Ties samenwerkingen over de hele wereld op met o.a. Gustavo Dudamel, Concertgebouw Tracks, MTV, Tania Kross, the Four Baritones en Hans Dulfer.
In 2014-2015 maakte Ties samen met regisseur Jos van Kan, componist Ian Wilson en stage designer Michiel Voet, de persoonlijke muziektheater voorstelling ‘ The End of Desire’ die in Nederland en Ierland werd opgevoerd.

Ties is diverse malen onderscheiden en ontving als hoogste erkenning in 2010 de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs. Zijn onverzettelijkheid en gedrevenheid bleken in de jaren ervoor toen hij, als gevolg van een ongeluk, zijn rechterhand ernstig blesseerde. Na revalidatie, meditatie en enige aanpassingen aan de instrumenten vocht hij zich uiteindelijk uit dit diepe dal en kwam er als een veel meer allround musicus uit.

In 2015 werd Ties gediagnosticeerd met lymfklierkanker. Na een intensieve chemokuur en revalidatie kwam Ties in 2016 weer terug.

Op het eigen label Amstel Records zijn verschillende fascinerende solo- en kwartetalbums verschenen.

Voor veel meer informatie en talloze luistervoorbeelden zie:
www.tiesmellema.nl

Ties Mellema gebruikt Vandoren rieten, mondstukken en ligaturen.

Eindhovens Dagblad:
“fenomenaal saxofonist”, “De beste van zijn generatie”, “speelde soepel en kleurrijk, liet zijn instrument zingen en stralen, benutte de klankmogelijkheden over de volle lengte en voegde zich met grote fijnzinnigheid naar de wisselende emotie in de muziek.”

Volkskrant:
”…laat saxofonist Ties Mellema even horen waarom hij vorige week de eerste Grachtenfestivalprijs ontving. Het slot van Cole Porter’s ‘Begin the Beguine’: in jaren niet zo’n lekkere blue note gehoord.”

NRC Next en NRC over Ties Mellema en de Nederlandse Muziekprijs 2010:
”hoor je Mellema spelen, dan snap je waarom de prijs juist hem werd toegekend. Zijn toon is soepel en warm, zijn podiumaanwezigheid enthousiasmerend.”

Gilberto Ponce over Ties Mellema met het Orquesta Sinfónica de Chile in het Saxofoonconcert van JacobTV:
“…de geweldige solist Ties Mellema, die absolute meesterschap over de saxofoon liet zien, qua timbre, articulatie en frasering. Door zijn prachtige geluid was hij een bepalende factor in het succes van dit concert.”

Fanfare Magazine:
“Baritone sax player Ties Mellema is particularly impressive.”

Trouw:
“…waarschijnlijk de beste baritonsaxofonist die er op dit moment te vinden is… De meeste saxofonisten spelen niet met twee handen wat Mellema met eentje doet.”

Trouw:
“We noemen Bram van Sambeek, Ties Mellema, Erik Bosgraaf, Izhar Elias, Lavinia Meijer, Klaartje van Veldhoven, Ralph van Raat, Rembrandt Frerichs, om in Nederland te blijven. Allemaal op zoek naar klassiek met een twist, naar een formule om jongeren naar die zogenaamd hermetische wereld van de klassieke muziek te lokken. “